الثلاثاء، 12 أغسطس 2008

هل انت وهل نحن وهل هم ؟









هل نحن شعب ديموقراطى ؟ سؤال يطن فى اذنى كلما وقع نقاش بين الثنين او ثلاثه امامى وكلما تناقشت مجموعه او جماعه او تجمع او مجمع وسمعت اصوات نقاشهم .
لا لسنا شعب ديموقراطي والخوف كل الخوف ان اقول انه من الصعب ان نكون ( فى المستقبل القريب او نصف البعيد) شعب ديمواقراطى .فتعريف الديموقراطيه هو حكم الشعب ( لغويا ) وهى حكم الاغلبيه وعقد ان نتفق على ما فيه مصلحه المجموع ( فلسفيا).
اذن هى وسيله لنتفق لما فيه المصلحه ووسيله لقتل الوهيه القائد ومنعه من الفرعنه ( وهى تختلف عن النفسنه )
وهى قناعه ان المجموع افضل من الفرد وان كلنا والحمد لله كبار وحلويين وبنفهم .
لماذا لسنا ديموقراطيين بالفطره ؟ هل هو الاستاذ جمال حمدان ونظريته عن حضارات الانهار وان كل حضاره قامت على نهر كبير فرض عليها حكومه قويه تهب وتمنع المياه بسدود وترع وبالتالى يؤله القائد ( فهو مانح المياه والنماء والحياة ) وذلك مقارنه بشعب اثينا اول الديموقراطيين حيث المطر وحيث الحاكم لا يستطيع ان يمنح ويمنع ولذلك يمكن مناقشته ورفض او قبول اراءه من جماهير الشعب العاطل فى الصيف والزارع فى الشتاء حتى لو ابى فرعونه ؟
ام ان التركيبه المتدنيه لشعبنا الذى حكم من خلف الستار بالكهنه ثم الكهنوت ثم الخليفه فالسلطان فولى النعم فالرئيس المؤمن ...الخ ...الخ
ام لاننا شعب فى تقاطع شوارع العالم ومفروض عليه ان يكون دائما فى معركه دفاع وبالتالى لا صوت يعلو فوق صوت المعركه ؟ ام كل ما سبق ؟
هذا التسأل وتلك( وتلكموا) الاسئله لا تفسر ايضا لماذا يسمى حزب ما بالديموقراطى ولا يستعملها ولماذا يجاهد حزب كالوفد ليؤكد ليبراليته وديموقراطيته فى المحاكم ومن خلال الطبنجات والسنج ؟ وتلك الاسئله لا تبرر ما يقوله مختار نوح او جمال حشمت او سعد الكتاتنى عن الديموقراطيه فى الجماعه بغض النظر عن اسبابهم الواهيه لتطبيق شورى وليس ديموقراطيه. وتبرير الديكتاتوريه بداخلهم وبكائهم على الملاحقات الامنيه وفى نفس الوقت بأغلظ الايمان يقسمون انها ديموقراطيه ديموقراطيه بس سمناها بأسم افضل وهو الشورى !!!!
افهم تماما ان هذه المعضله الهاملتيه ( نسبه الى هاملت ) تظهر على مستوى التجمعات السياسه فالدكتاتوريه عدوى فيروسيه لكن ما لا يفهم ( وهو الاهم ) لماذا تنعدم الديمواقراطيه بين الشعب بالرغم من مناداة الكل بها ؟
من يعرف ان هناك ديموقراطيه فى اى اسره ؟ من يعرف ان هناك ديموقراطيه فى اى مدرسه ؟ او فى اى نادى ؟ او فى اى نقابه ؟ او فى اى تجمع ؟ او فى اى مجلس اداره عماره ؟ واتكلم عن ديموقراطيه كامله حقيقيه وليس ديموقراطيه قبليه تقوم على المعارف والشلل والتربيطات .
هل من الممكن ان تبدأ بنفسك الان ؟ هل من الممكن ان تعلم ابنك وبنتك واصدقائك وجيرانك هل من الممكن ان ننهى نظريه د/جمال حمدان ونفند مقوله د/ نظيف اننا شعب لا يعرف ولا يفهم ؟ هل هناك غد افضل وهل هناك امل افضل من ان نساق كالقطيع ؟



هناك 6 تعليقات:

dr.lecter يقول...

احنا لازم ننقاد كالقطيع اه والله بتكلم بجد

ماينفعش نتحرك من نفسنا
احنا شويه برطات مستخسرين نهزها شويه

احنا لازم نرجع لعصر محمد علي وناخد بالكرباج علشان نتحرك فعلا

ده قدرنا

mohra يقول...

ماحدش بيتعلم الديموقراطيه فى يوم و ليله
دي ثقافه و ممارسه
واحنا ماعندناش اى اساس ليها فمافيش داعى لاى استغراب

بالمناسبه الديموقراطيه المطلقه غير موجوده فى اى مكان فى العالم

الديموقراطيه هى ديكتاتوريه الاذكياء

Desert cat يقول...

اعتقد ان الديموقراطية كلمة للاستناث ليس اكتر
فتجد المدير يرددها ورب الاسرة يرددها وعند اول قرار ان كان مخالف الهوى تجد الفيتو هو الحل
اعتقد انه طالما هناك عقول تعمل
وتهتم بالاجيال القادمة ربما يكون حالهم افضل ويحيون فى ظل الديموقراطية
تحياتى

قصاصه يقول...

@ Dr. Lecter
مهو المشكله لا حصلنا الديموقراطيه المتفق عليه ولا حصلنا الدكتاتوريه العادله كما يسمونها وكما طبقها محمد على او جمال عبد الناصر يعنى رقصنا على السلم وسلم لى على زينات صدقى

تحياتى

قصاصه يقول...

@ مهره
بالطبع يا مهره ثقافه مكتسبه من الصغر وما اقوله انه ان الاوان لنبدأ ولو فى محيطنا الصغير فما احاوله هو على المستوى الشخصى ما اقوم به فى مكتبى وعمارتى واسرتى . طبعا بعد مليون سنه هتظهر نتيجه لكن دايما بفكر فى اللى بيزرع نخل

تحياتى

قصاصه يقول...

@ Desert Cat

بالضبط هذا ما اقوله ويا رب نلحق نشوفها فى حياتنا .

تحياتى